2. Mapa polityczna mórz i oceanów.
Podział polityczny mórz i oceanów stał się przedmiotem prac administratywistów, podobnie jak większość aspekt zarządzaniem obszarami państwa. Aktualny podział terenów morskich wynika z uregulowań prawnych zawartych w Konwencji o Prawie Morza przyjętej 30 kwietnia 1983 r. w Genewie. Według postanowień Konwencji wydziela się:
- Morskie wody wewnętrzne :
obejmują wody zatok, zalewów i limanów, których brzegi należą do jednego państwa, oraz wody portów i mórz wewnętrznych otoczonych brzegami jednego państwa. Państwo nadbrzeżne decyduje o tym, które porty są otwarte dla żeglugi międzynarodowej.
Morze terytorialne :
pas wód szerokości 12 mil morskich, położonych między wybrzeżem lub wodami wewnętrznymi a morzem otwartym. Morze terytorialne wchodzi w skład terytorium państwa. Obce statki znajdujące się na wodach terytorialnych podlegają prawodawstwu administracyjnemu, karnemu i cywilnemu państwa nadbrzeżnego.
Morski pas przyległy :
obszar morza otwartego szerokości nie większej niż 24 mile morskie, przylegający do zewnętrznej granicy morza terytorialnego. Z reguły wyznaczany jest w celu ochrony interesów celnych lub sanitarnych państwa nadbrzeżnego.
Morska strefa wyłączności ekonomicznej :
strefa szerokości do 200 mil morskich, w której państwo nadbrzeżne ma wyłączne prawa do badania, eksploatacji oraz ochrony żywych i mineralnych zasobów wód morskich, dna morskiego i pod dnem morskim. Inne państwa mają w tej strefie zagwarantowaną swobodną żeglugę, przelot samolotów oraz układanie kabli podmorskich i rurociągów
Morze otwarte :
obejmuje wody leżące poza granicami stref ekonomicznych. Stanowi wspólne dziedzictwo ludności, przez co zapewnia swobodne korzystanie z zasobów, swobodną żeglugę, przeloty, układanie przewodów komunikacyjnych i rurociągów oraz prowadzenie badań naukowych. Nie może być zawłaszczane przez żadne państwo.
Cieśniny i kanały morskie :
cieśniny i kanały stanowiące międzynarodowe szlaki komunikacyjne; nawet gdy są położone w strefie morza terytorialnego, mają zagwarantowany swobodny przepływ obcych statków.
Międzynarodowe kanały Morskie
sztuczne drogi wodne łączące dwa otwart zbiorniki morskie; mają zagwarantowaną swobodę żeglugi niezależnie od statusu prawnego strefy kanałowej. Konwencja Prawa Morza ustanowiła wolność żeglugi po Kanale Sueskim, Panamskim i Kilońskim.
__________________________________________________________________________________
|