WYKORZYSTANIE GOSPODARCZE WÓD MORSKICH


 

Menu
Strona Głowna
1. Informacje ogólne.
2. Mapa polityczna mórz i oceanów.
3. Produkcja energii elektrycznej.
4. Proces odsalania wody morskiej.
5. Lecznicze wlasciwosci wody morskiej.
6. Górnictwo morskie.
7. Srodowisko organiczne, polowy.
8. Zegluga morska, turystyka morska.
Zakonczenie
Autor
       

 

8. Żegluga morska, turystyka morska.

 

Morza i oceany są najtańszym i powszechnie dostępnym szlakiem komunikacyjnym. Znaczenie dróg morskich wzrasta wraz ze wzrostem wymiany międzynarodowej i budową coraz doskonalszych statków handlowych.  Transport morski ma największe znaczenie w międzynarodowych przewozach towarów – obejmuje ok. 70% ładunków handlu światowego.

Niemal połowa ładunków przewożonych drogą morską przypada na ropę naftową i produkty ropopochodne. Przewozi się również dużo węgla, koksu, rud żelaza, wyrobów hutniczych, zbóż i innych towarów masowych. Główne szlaki morskie to połączenia:

  • na północnym Atlantyku między Europą Zachodnią a wschodnimi wybrzeżami Stanów Zjednoczonych i Kanady;
  • na Pacyfiku między Japonią i Stanami Zjednoczonymi oraz Australią;
  • między Europą i Azją Południowo-Wschodnią i Wschodnią;
  • między Europą i Ameryką Południową, głównie Brazylią i Argentyną.

Na trasach tych szlaków leżą największe porty morskie świata – Rotterdam, Singapur, Kobe, Chiba, Szanghaj, Nagoja, Jokohama, Antwerpia, Houston, Marsylia, Hamburg. Wielkość portu mierzy się ilością przeładunków dokonanych w ciągu roku.
Żeglugę morską znacznie ułatwiają kanały, dzięki którym skraca się długość rejsu i czas przewozu towarów. Największe znaczenie mają: Kanał Sueski, Kanał Panamski, Kanał.
Morskie szlaki komunikacyjne to nie tylko tanie połączenie międzynarodowej wymiany towarów. Pozwalają one również na rozwój modnej w ostatnich czasach turystyki morskiej. Zjawisko to obejmuje:

  • przewozy turystyczne żeglugi przybrzeżnej;
  • wypoczynek i podróże turystów krajowych i zagranicznych promami, statkami i jachtami;
  • rejsy żeglarskie morskie i przybrzeżne turystów krajowych.

Można wyróżnić takie formy transportu morskiego jak: żeglarstwo morskie, wycieczki pełnomorskie, pasażerską żeglugą przybrzeżną, żegluga promowa, kajakarstwo, turystyke podwodną.

Światowy rynek wycieczek morskich jest szacowany na ok. 3 mln. osób rocznie. Jednym z najbardziej charakterystycznych cech rozwoju turystyki morskiej jest gwałtowny wzrost wielkości statków w ostatnim okresie. Dowiedziono, że jeden statek dla np. 3000 pasażerów jest bardziej ekonomiczny a niżeli dwa statki mieszczące odpowiednio po 1500 pasażerów. Podstawę tendencji stanowią więc niższe koszty jednostkowe dużych jednostek, atrakcyjna oferta rozrywkowa oraz wyraźnie polepszony komfort pobytu na pokładzie. Przykładem wzrastającej atrakcyjności środowiska morskiego mogą być wycieczkowe tzw. „statki-plaże”, czy też hotel na rafie koralowej (znajdujący się na rafie koralowej Great Barrier, zakotwiczony w odległości 70 km od północno-wschodniego wybrzeża Australii).
Na uwagę zasługuje również wiadomość o oddaniu do eksploatacji we Francji pierwszej na świecie pływającej „wioski urlopowej” o nazwie „Club-Med. 1”. Wspomniany statek jest największym statkiem żeglugowym świata i jednocześnie najnowocześniejszym. Mierzy on 187 m długości i 20 m szerokości, może przyjąć na pokład 416 pasażerów.
Przejawem rozwoju turystyki morskiej może być także budowa i eksploatacja tzw. statków-hoteli.

________________________________________________________________________________________

http://pl.wikipedia.org/wiki/Rybo%C5%82%C3%B3wstwo

http://www.greenpeace.org/poland/zagrozone-gatunki-morskie/przewodnik

Środowisko, nr.18/07 z dn.30.09.2007r. „Morze uwięzione w sieciach” Kazimierz Netka

http://sciaga.onet.pl/12581,61,177,152,1,21326,sciaga.html

http://woda.org.pl/e107_plugins/content/content.php?content.1647